Tuesday, August 19, 2014

Pelbagai Kuih Tradisional Di Bazar Batu Burok - teganukita.my - Blog Makanan di Terengganu

Pelbagai Kuih <b>Tradisional Di</b> Bazar Batu Burok - teganukita.my - Blog Makanan di Terengganu


Pelbagai Kuih <b>Tradisional Di</b> Bazar Batu Burok - teganukita.my

Posted: 02 Jul 2014 05:48 PM PDT

lok lit

Sepanjang Ramadan, pelbagai kuih-muih mudah diperoleh orang ramai terutama yang 'mengidam' kuih tradisional kerana banyak dijual di bazaar-bazar Ramadan di negeri ini.

Tinjauan Teganukita di bazar Ramadan Batu Burok, semalam mendapati sambutan terhadap kuih tradisional Terengganu seperti 'onde-onde', 'nekbat', 'penganan', 'puteri mandi', 'buah gomok' dan pelbagai lagi amat menggalakkan.

"Kuih tradisional seperti 'onde-onde' memang sedap tetapi jarang dijual pada hari-hari biasa dan saya ambil peluang beli di bazar Ramadan untuk dijadikan pembuka selera ketika berbuka puasa," kata Ameer Farhan Mohd Rosli, 22, antara pengunjung Bazar Ramadan Batu Burok kepada Teganukita.

Katanya lagi, harga kuih-kuih tradisional juga masih berpatutan iaitu antara 40 sen dan 50 sen sebiji.

Seorang lagi pembeli, Mohd Hafizuddin Mat Tahar, 25, berkata dia memilih kuih tradisional kerana keunikan rasa yang tidak boleh ditandingi kuih-kuih moden yang mudah ditemui.

"Lagipun orang yang buat kuih tradisional ini ikut cara lama bagi mengekalkan rasa. Saya rasa tidak ramai generasi muda seperti kami yang tahu membuat kuih tradisional," katanya.

0 comments: