Monday, January 20, 2014

Aksesori diraja Britain di Starhill - Halaman Gambar Menarik, Pelik ... - Blog Makanan di Terengganu

Aksesori diraja Britain <b>di</b> Starhill - Halaman Gambar Menarik, <b>Pelik</b> <b>...</b> - Blog Makanan di Terengganu


Aksesori diraja Britain <b>di</b> Starhill - Halaman Gambar Menarik, <b>Pelik</b> <b>...</b>

Posted: 19 Jan 2014 04:17 PM PST

GARRARD tersergam indah di Starhill Gallery.


MENJADI aksesori pilihan perhiasan kerabat diraja Britain sejak berabad-abad lamanya, Garrard yang menjadi tarikan penggemar barangan kemas mewah bertaraf antarabangsa, kini membuka pintunya di Malaysia.

Menerusi pameran yang diadakan di pusat beli-belah Starhill Gallery, A Journey Through Time VII, Garrard memukau pengunjung dengan koleksi baharunya, Tudor Rose.

Koleksi tersebut terdiri daripada 30 jenis aksesori, sekali gus menawarkan pelbagai pilihan barang kemas dengan ciri-ciri klasik.

Pada majlis prebiu baru-baru ini, Ketua Pegawai Eksekutif Garrard, Eric Deardorff berkongsi mengenai keagungan jenama Garrard dengan memberikan tumpuan utama kepada koleksi Tudor Rose, tanpa mengetepikan koleksi High Jewellery dan tiara mereka.

"Koleksi pertama yang direka oleh Ketua Pereka Garrard, Sara Prentice memang satu permulaan yang menakjubkan. Kami mahu pelanggan berpeluang memilih keperibadian tersendiri menerusi koleksi ini.

"Ia bukan saja sesuaian dengan diri seseorang, tetapi mengubah personaliti si pemakai," katanya.

Apa yang menarik mengenai tukang emas terkenal ini ialah beliau sentiasa mempunyai hubungan jarak jauh dengan Malaysia dan ia dibuktikan apabila Garrard merupakan antara jenama barangan kemas pilihan keluarga diraja di negara ini.

"Garrard juga turut membuat trofi rasmi untuk World Match Racing Tour yang diadakan pada Piala Monsun di Terengganu, November lalu," ujar Deardorff.

GARRARD menawarkan koleksi barangan kemas diraja.


Barang kemas tertua

Sejarah pusat barangan kemas yang tertua di dunia itu bermula sejak tahun 1735 oleh pengasasnya, George Wickes di London. Tidak lama selepas perniagaan itu bertapak, beliau telah dipilih sebagai tukang emas Putera Wales. Pada tahun 1802, nama Garrard telah diperkukuh apabila Robert Garrard mengambil alih perniagaan tersebut dengan legasinya diteruskan oleh anak-anak beliau iaitu Robert Garrard II, James dan Sebastian selepas kematiannya pada tahun 1818.

Tumpuan terhadap kemewahan, keindahan dan keperincian rekaan telah meneruskan kejayaan jenama itu pada abad ke-19 dengan tempahan-tempahan daripada golongan diraja dan bangsawan. Bahkan, ada antara hasil kerja Garrard dipaparkan di muzium-muzium, institusi nasional dan koleksi peribadi penting di seluruh dunia.

Semenjak tahun 1843 apabila Ratu Victoria melantik Garrard sebagai tukang emas diraja, ia telah memberi khidmat kepada enam pemerintah diraja berturut-turut. Antara rekaan agung jenama tersebut ialah mahkota kecil yang digayakan Ratu Victoria pada tahun 1870, mahkota Ratu Mary pada majlis kemahkotaan beliau dan Mahkota Empayar India yang dipakai Raja George V pada tahun 1911.

Pada upacara kemahkotaan Raja George VI pada tahun 1937, tukang emas diraja itu telah menyediakan mahkota yang meletakkan Berlian Koh-i-Noor untuk Ratu Elizabeth atau Queen Mother dan menyesuaikannya untuk Ratu Elizabeth II bagi upacara kemahkotaan beliau pada tahun 1953.

Satu lagi kejayaan Garrard ialah penciptaan cincin pertunangan nilam dan berlian berbentuk bujur oleh Putera Charles kepada Puteri Diana pada tahun 1981. Cincin yang sama telah diberikan kepada anak lelaki mereka, Putera William kepada Kate Middleton, sebagai cincin pertunangan mereka.

Garrard telah mencipta barangan kemas dan koleksi-koleksi barang kemas ulung, tiara dan cincin pertunangan untuk dipakai oleh wanita yang benar-benar memilih untuk tampil lain daripada yang lain.

Kini, jenama warisan itu telah memilih pusat beli-belah premium, Starhill Gallery yang terletak di Jalan Bukit Bintang, Kuala Lumpur sebagai butik pertamanya di Malaysia.

0 comments: