Monday, September 22, 2014

7) Makanan di Terengganu - Google Blog Search

7) <b>Makanan di Terengganu</b> - Google Blog Search - Blog Makanan di <b>...</b>

Posted: 07 Sep 2014 01:29 AM PDT

LAKSE KUAH NATUNA (1)

Pulau Natuna- Makanan Terengganu seperti nasi dagang, kayu keramat dan pulut lempa juga dikatakan  terdapat di sana.

Biarpun ia telah menjadi milik negara Indonesia, tetapi tetapi dari segi geografi ia lebih dekat   dengan Terengganu, kira-kira 450 kilometer dari bandar Chukai Kemaman.

Dikatakan boleh sampai ke pulau itu dalam tempoh 30 jam menaiki bot nelayan dari bandar daerah Kemaman itu.

Pekerja-pekerja cari-gali minyak Luar Pantai yang berpusat di Kerteh, mengetahui tentang kewujudan tempat atau pulau ini.
Kepulauan yang terletak dalam gugusan kepulauan yang berselerakan di Laut China Selatan, maka Natuna adalah di antaranya.
Ia terletak di laluan Semenanjung Malaysia (Terengganu) ke Malaysia Timur (Sabah/Sarawak).
Pengarah Muzium Negeri, Haji Mohd Yusof Abdullah mengesahkan tentang persamaan budaya Terengganu dan Natuna.
"Saya telah banyak dihubungi oleh kawan-kawan yang pernah ke sana dan menceritkan tentang persamaan orang Terengganu dan Natuna, khususnya dari segi makanan," katanya kepada penulis.

Kuih onde-onde juga merupakan makanan kegemaran penduduk kepulauan Natuna dan onde-onde juga terdapat di Terengganu. Begitu juga dengan laksa yang disebut disana sebagai 'Laksa Kuah'.

budu atau pedek Natuna

Ia tidak lain dan tidak bukan sepertimana laksa kuah santan putih sepertilah yang popular di Terengganu, cuma laksanya diperbuat dari tepung sagu, bukannya gandum atau beras.

Satu lagi makanan popular sebagai lauk nasi di sana ialah 'Pedek' yang jika diperhatikan adunannya tidak ubahlah seperti' budu' di Terengganu.
Ia diperbuat dari ikan bilis, dicampur garam dan asam keping yang kemudiannya di peram untuk beberapa ketika di dalam tong sebelum dimakan dengan nasi dan berbau sebagaimana budu Terengganu.

lemang di Natuna

bengka natuna (1)
Lain-lain yang terdapat di sana ialah kuih 'bengka' yang diperbuat dari ubi dan juga lemang sebagaimana lemang di Kijal Kemaman.
Jadi jelaslah kepada kita bahawa benarlah sebahagian penduduk peribumi kepulauan Natuna di Lautan China Selatan itu adalah terdiri dari orang Terengganu zaman dahulu lagi.

Dari sudut geografi memanglah kepulauan Natuna yang mempunyai gugusan 272 buah pulau kesemuanya terlalu dekat dengan Terengganu, bersetentang khususnya daerah Kemaman atau Chukai Kemaman atau bersempadan dengan Kuantan Pahang.
Apatah lagi bahasa pertuturan mereka adalah bahasa Melayu dielek negeri Terengganu dan Islam pula adalah agama sebahagian besar penduduknya yang berjumlah 69, 000 orang.
Oleh kerana kedudukannya terlalu dekat dengan Terengganu, seringkali nelayan Terengganu seperti dari Dungun dan Kemaman terbabas di perairan melepasi sempadan kerana pada masa kini Natuna di bawah hak kekuasaan kerajaan Indonesia.
Tentu kita masih ingat dua tahun yang lalu misalnya, tiga orang nelayan dari Dungun, Adenan Said, 49, Saifullizan Hamzah, 29, dan Almi Awang, 43, ditahan TNI Angkatan Laut semasa menangkap ikan di sempadan perairan Malaysia-Indonesia pada pukul 9 pagi, 29 Sept lepas atas dakwaan memasuki perairan Indonesia.
Sewaktu diwawancara wartawan, Almi berkata itu adalah kali pertama ditahan oleh pasukan tentera luar negara setelah 12 tahun menjadi sebagai nelayan.

Penulis sekadar membuka polemik dan pemikiran baru tentang kedudukan dan kehebatan orang-orang Terengganu di masa lalu sebenarnya yang merupakan pelaut dan pengamal maritim yang hebat sebenarnya.

Tunggu selepas ini, penulis akan menemui bekas-bekas ahli pelayaran perahu besar dan perahu kecil dari Terengganu yang merentasi sempadan negara, yang kini masih hidup di senja usia.

Posted: 02 Aug 2014 01:48 AM PDT

The first part of our travelling mission was from KL to Perak.

We took the ETS train from KL Sentral to Batu Gajah, Perak.

*Something new for us. Electronic train that need to be charged :D

It took us about 2 hours and 15 minutes to reach our destination.

Oh hey, let me introduce you my partner along this trip: Caroline

A Chinese girl from Sibu district, Sarawak.

We are of the same class, undertaking the B. Ed TESL ;)

RM 34 from KL-BT Gajah. Okay la as inside was conducive and comfortable :)

We stayed at our friend's house, Wawa during the visit to Perak.

She is a Malay girl from Batu Gajah, Perak.

Thanks for the great treatment and hospitality! ^___^

The next morning, we went to Cameron Highlands as early as possible since it was holiday, Deepavali celebration and thanks that we did not stuck anywhere.. Hehe

Why I mentioned Pahang in the title as above?

Cameron Highlands is in Pahang state aite aite. Haha

View of CH from top of Rose Valley
Among the places that we have visited:

Tea Garden

MARDI farm
Rose Valley *but no roses captured here. LOL
Happy kid among the tomatoes and flowers, Rose Valley CH.

We also went to places like cactus garden *sound cliche aite.. haha and I bought few cactuses that is varied in colors. *Blame the stunning bright colours!

Another thing that attracted me was the building around Cameron Highlands. They built it with traditional European look which gave the whole environment pretty much of European air too. Hahaha. I would love to be back again here, soon! ^__^

The last point before we leave the hill was a market *aisssshh i really forgot the nammmeee >< where they sell almost everything about Cameron Highlands. From tea to car accessories, and mostly was strawberry-based. Super cute u know! Hahahaha.. I managed to bring back teas in different flavour, fridge magnet and pickled strawberry as well.

Thanks to our guide, and our driver as well Cik Wawa that accompanied us along the visit to Cameron Highlandsss.. :)

THE END of the first part.

Pic courtesy: Caroline

P/S: I am a Dusun girl from Menggatal, Sabah. And if you realise what I'm trying to convey here. Hehehe. One-Malaysia =D

Posted: 23 Jun 2014 01:12 AM PDT

Assalamualaikum..

Alhamdulillah selamat menjalani kursus National Workshop On Application Of Radiotracer & Sealed Source Techniques On Sediments Transport Investigation And Coastal Management selama seminggu di Kuala Terengganu. Jangan pening-pening baca tajuk kursus ye, hihihi. Apa khabar pengunjung setia Healthy Vita Garden? Seminggu yang sangat mengujakan, lagi-lagi apabila berpeluang membawa keluarga untuk sama-sama bercuti di Kuala Terengganu. Apa yang penting, tidak putus-putus berdoa agar selamat pergi dan pulang disamping diberikan kesihatan yang baik ketika berada di sana.

Kali ketiga saya berpeluang ke Terengganu, memang suatu pengalaman indah buat saya yang jarang sekali dapat ke sana. Setiap petang selepas tamat sahaja kursus, saya mengambil peluang untuk berjalan-jalan di sekitar Kuala Terengganu sambil mencari makanan-makanan yang menjadi trade mark Negeri Terengganu. Disamping itu, saya tidak melepaskan peluang untuk membawa anak saya untuk bermain pantai yang sangat cantik di Chendering.

WT

So hari ni saya bukan nak berkongsi mengenai kursus saya tetapi ingin berkongsi mengenai keindahan Negeri Terengganu dan bercadang untuk kembali ke sana, InsyaAllah. Saya Bertolak dari Putrajaya pada hari Ahad 8 Jun, 'selepas subuh' iaitu jam 12 tengah hari. Selepas subuh sangat kan? Mengemas dah checking barang bersama pembantu kecil memang mencabar. Ini bagi memastikan bekalan makanan, pakaian, ubat-ubatan, keperluan anak selama seminggu adalah mencukupi. Alhamdulillan jam 7.00 petang kami sampai di hotel penginapan, Felda Recidence Kuala Terengganu. Rupanya kami sama hotel dengan pasukan bola sepak Negeri Selangor. Malangnya, seorang pemain pun saya tidak kenal.

smpi

Yeayyy!! Kami dan sampai…

Sampai je di bilik 909, Syahmi Isyraf adalah yang paling excited. Masuk ke bilik, terus explore segenap ruang, laci dan almari.

Mama, saya nak order makanan boleh?

geledah

Hobi saya mengemas barang!!

Selepas makan malam, kami keluar menghirup udara malam di sekitar hotel. Terdapat taman permainan dan sedikit hiasan lampu seperti di I-City Shah Alam, cantik dan indah. Jalan-jalan kemuadian kembali ke bilik hotel, esoknya (Isnin) saya mula berkursus.

playground

Malam Isnin semua peserta kursus dijemput untuk Dinner yang disediakan oleh pihak hotel bertemakan makanan 'grill'. Alhamdulillah, rezeki lagi.

grill

Menu Dinner Tema Grill

grill 2

Hari Selasa kursus seperti biasa tamat jam 5.00 petang. Selepas itu saya dan keluarga bergegas mencari satar. Teringin rasanya untuk merasa satar buatan Terengganu sehingga kami 'sesat' ke Pantai Pandak, Chendering. Bukan satar sahaja kami dapat, tapi Syahmi Isyraf kali pertama dapat bermain pantai. Melihat si kecil yang sangat teruja, kami bercadang untuk datang semula ke Pantai Pandak untuk mandi manda.

excited

Kali pertama bertemu pantai

Seperti yang dijanjikan, selepas tamat kursus,Pantai Pandak kami datang!! Saya dan Syahmi Isyraf turun dahulu sementara suami mengganti seluar untuk terjun sama. Syahmi Isyraf langsung tidak menoleh belakang apabila melihat air. Kali ni kami siap-siap beli makanan untuk ke pantai. Hampir sejam berada di sana, kami mula beransur pulang memandangkan hari hampir senja. Melihat anak dan suami keletihan bermain air, kami hanya makan malam di hotel sahaja malam.

lalalaaaaaa

Tak sempat tunggu ayah sampai…

Hari Rabu kami mengambil keputusan untuk berehat sahaja di hotel kerana semasa saya berkursus, suami sudah membawa si kecil berjalan-jalan di Pasar Payang dean sekitar Kuala Terengganu.

wave glider

Majlis Perasmian Wave Glider

Hari Khamis saya mewakili agensi saya menghadiri Majlis Perasmian Wave Glider di Universiti Malaysia Terengganu (UMP). Pada sesi petang, saya kembali berkursus tetapi lebih kepada aktiviti luar. Kami di bawa mengenali lebih banyak lagi khazanah dan tempat menarik di Negeri Terengganu. Pada waktu malam pula, sekali lagi hotel mengadakan makan malam dan kali ini bertemakan makanan 'steam boat'.

_MG_1670

Steamboat!!

Hari Jumaat adalah hari penutup. Segala perbincangan dan persoalan sepanjang kursus dibentang dan diulas oleh pakar yang dijemput Khas dari Agensi Nuklear Malaysia dan KEARI, Korea. Alhamdulillah, minggu yang sangat menarik. Tak terasa kepenatan berada di sana.

_MG_1422

Semua Pakar dan peserta yang terlibat

Jam 12 tengah hari kami mula berangkat pulang ke Putrajaya. Singgah solat dan singgah makan di Kuala Dungun, kami meneruskan perjalanan. Setelah 4 jam, baru tersedar kami berpatah balik ke Kuala Terengganu. Jam 4 petang, kembali mencari haluan asal tetapi terjumpa jalan lagi 100Km ke Kuantan. Kami mengambil keputusan untuk terus ke kampong halaman saya di Muadzam Shah. Alhamdulillah selamat sampai di rumah mak jam 9.00 malam. Maka berhujung minggu lah kami di rumah mak. Siap mencuci semua pakaian semasa di Terengganu, kami kembali ke Putrajaya pada hari Ahad selepas makan tengah hari.

pilah

Pulang ke pangkal jalan!!

Jalan sesak teruk di Kuala Pilah. Perjalanan yang sepatutnya hanya 3 jam, memakan masa 5 jam setengah. Selamat sampai di rumah sebelum maghrib. Alhamdulillah, selamat pergi dan selamat pulang. Hari Isnin adalah hari bekerja seperti biasa.