Saturday, August 16, 2014

7) Makanan di Terengganu - Google Blog Search

7) Makanan di Terengganu - Google Blog Search


1,404 Premis <b>Makanan</b> Diperiksa <b>Di Terengganu</b> Sempena <b>...</b>

Posted: 07 Jul 2014 11:48 PM PDT

DATUK JAILANIHulu Terengganu – Sebanyak 1,404 premis makanan daripada keseluruhan 4,500 premis di negeri ini diperiksa bagi memastikan kebersihan sejak awal Ramadan.

Menurut Pengarah Kesihatan Negeri, Datuk Dr Anwa Sulaiman, pemeriksaan dijalankan oleh Jabatan Kesihatan Negeri dan pihak berkuasa tempatan.

"Dalam pemeriksaan itu, sebanyak 146 sampel makanan diambil untuk diuji yang jika didapati keputusannya tidak memuaskan, pemilik premis akan dikenakan tindakan".

Beliau berkata demikian ketika melawat Bazar Ramadan Kuala Berang di sini yang turut dihadiri Anggota Parlimen Hulu Terengganu Datuk Jailani Johari yang juga Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, isterinya Toh Puan Siti Nurbiha Mohd Bisharuddin, Ketua Pemuda Umno Negeri, Johari Abu Bakar serta Ketua Puteri Umno Negeri, Rozita Ismail.

Sementara itu Jailani meminta peniaga di Hulu Terengganu supaya meletak tanda harga makanan bagi mengelak kekeliruan pembeli.

Beliau turut mengagihkan apron kepada para peniaga.

7) <b>Makanan di Terengganu</b> - Google Blog Search - Blog Makanan di <b>...</b>

Posted: 11 Jul 2014 02:11 AM PDT

Menteri Besar, Dato' Haji Ahmad Razif Abd Rahman & Isteri meninjau Bazar Ramadan Dataran Shahbandar sempena pelancaran Kempen Kesihatan Dan Kebersihan Makanan anjuran Jabatan Kesihatan Negeri, petang kelmarin.

Peniaga bazar Ramadan diingatkan supaya menjaga kualiti makanan dan tahap kebersihan premis masing-masing ketika berniaga sepanjang bulan ini. BazarJabatan Kesihatan Negeri dan pihak berkuasa tempatan (PBT) akan meningkatkan aktiviti pengawasan kebersihan dan keselamatan makanan terutamanya di bazar Ramadan agar mematuhi perundangan makanan di bawah Akta Makanan 1983.

Menteri Besar, Dato' Ahmad Razif Abd Rahman berkata, Jabatan Kesihatan negeri dan PBT menggerakkan 293 Pegawai Berkuasa bagi menjalankan operasi serta pemeriksaan di bazar Ramadan.Bazar1 Menurut beliau, sebanyak 4,500 tapak penjaja di bazaar Ramadan telah didaftarkan dengan PBT di seluruh negeri melibatkan 61 lokaliti iaitu 2,265 tapak di Kuala Terengganu, Besut (460), Setiu (252), Hulu Terengganu (256), Marang (292), Dungun (590) dan Kemaman (385).

Ahmad Razif menunjukkan kemahirannya di gerai menjual murtabak di Bazar Ramadhan Taman Shahbandar.

"Selain menjaga kebersihan premis perniagaan dan juga kualiti makanan, para peniaga juga perlu menitikberatkan aspek lain seperti soal pemakaian, mempamerkan tanda harga dan tidak menghalang lalu lintas semasa menjalankan perniagaan," katanya. Ahmad Razif berkata demikian dalam satu kenyataan pada Majlis Pelancaran Kempen Kebersihan dan Keselamatan Makanan Di Bazar Ramadan Peringkat Negeri di Bazar Ramadan Dataran Shahbandar, Kuala Terengganu, petang semalam.

Hadir sama, Speaker DUN, Dato' Mohd. Zubir Embong dan Pengarah Kesihatan negeri, Dr. Anwa Sulaiman. Tahun lalu, sebanyak enam notis amaran telah dikeluarkan kepada pengusaha makanan yang menjual makanan yang tidak mematuhi standard di bawah Peraturan-Peraturan Makanan 1985. Selain itu kata Menteri Besar, tindakan penguatkuasaan dan rampasan turut dijalankan sepanjang Ramadan tahun lalu kerana pelbagai kesalahan dengan nilai rampasan berjumlah RM3,918.85.Bazar2 "Pembeli juga harus bijak menggunakan kuasa membeli dengan memilih premis atau gerai makanan yang bersih dan berkualiti dengan mengamalkan konsep 'perhati dan pilih' sebelum membeli makanan," ujarnya.-TEGANUKITA, Fauzi Mohd.

7) <b>Makanan di Terengganu</b> - Google Blog Search - Blog Makanan di <b>...</b>

Posted: 23 Jun 2014 01:12 AM PDT

Assalamualaikum..

Alhamdulillah selamat menjalani kursus National Workshop On Application Of Radiotracer & Sealed Source Techniques On Sediments Transport Investigation And Coastal Management selama seminggu di Kuala Terengganu. Jangan pening-pening baca tajuk kursus ye, hihihi. Apa khabar pengunjung setia Healthy Vita Garden? Seminggu yang sangat mengujakan, lagi-lagi apabila berpeluang membawa keluarga untuk sama-sama bercuti di Kuala Terengganu. Apa yang penting, tidak putus-putus berdoa agar selamat pergi dan pulang disamping diberikan kesihatan yang baik ketika berada di sana.

Kali ketiga saya berpeluang ke Terengganu, memang suatu pengalaman indah buat saya yang jarang sekali dapat ke sana. Setiap petang selepas tamat sahaja kursus, saya mengambil peluang untuk berjalan-jalan di sekitar Kuala Terengganu sambil mencari makanan-makanan yang menjadi trade mark Negeri Terengganu. Disamping itu, saya tidak melepaskan peluang untuk membawa anak saya untuk bermain pantai yang sangat cantik di Chendering.

WT

So hari ni saya bukan nak berkongsi mengenai kursus saya tetapi ingin berkongsi mengenai keindahan Negeri Terengganu dan bercadang untuk kembali ke sana, InsyaAllah. Saya Bertolak dari Putrajaya pada hari Ahad 8 Jun, 'selepas subuh' iaitu jam 12 tengah hari. Selepas subuh sangat kan? Mengemas dah checking barang bersama pembantu kecil memang mencabar. Ini bagi memastikan bekalan makanan, pakaian, ubat-ubatan, keperluan anak selama seminggu adalah mencukupi. Alhamdulillan jam 7.00 petang kami sampai di hotel penginapan, Felda Recidence Kuala Terengganu. Rupanya kami sama hotel dengan pasukan bola sepak Negeri Selangor. Malangnya, seorang pemain pun saya tidak kenal.

smpi

Yeayyy!! Kami dan sampai…

Sampai je di bilik 909, Syahmi Isyraf adalah yang paling excited. Masuk ke bilik, terus explore segenap ruang, laci dan almari.

Mama, saya nak order makanan boleh?

Mama, saya nak order makanan boleh?

geledah

Hobi saya mengemas barang!!

Selepas makan malam, kami keluar menghirup udara malam di sekitar hotel. Terdapat taman permainan dan sedikit hiasan lampu seperti di I-City Shah Alam, cantik dan indah. Jalan-jalan kemuadian kembali ke bilik hotel, esoknya (Isnin) saya mula berkursus.

playground

Malam Isnin semua peserta kursus dijemput untuk Dinner yang disediakan oleh pihak hotel bertemakan makanan 'grill'. Alhamdulillah, rezeki lagi.

grill

Menu Dinner Tema Grill

grill 2

Hari Selasa kursus seperti biasa tamat jam 5.00 petang. Selepas itu saya dan keluarga bergegas mencari satar. Teringin rasanya untuk merasa satar buatan Terengganu sehingga kami 'sesat' ke Pantai Pandak, Chendering. Bukan satar sahaja kami dapat, tapi Syahmi Isyraf kali pertama dapat bermain pantai. Melihat si kecil yang sangat teruja, kami bercadang untuk datang semula ke Pantai Pandak untuk mandi manda.

excited

Kali pertama bertemu pantai

Seperti yang dijanjikan, selepas tamat kursus,Pantai Pandak kami datang!! Saya dan Syahmi Isyraf turun dahulu sementara suami mengganti seluar untuk terjun sama. Syahmi Isyraf langsung tidak menoleh belakang apabila melihat air. Kali ni kami siap-siap beli makanan untuk ke pantai. Hampir sejam berada di sana, kami mula beransur pulang memandangkan hari hampir senja. Melihat anak dan suami keletihan bermain air, kami hanya makan malam di hotel sahaja malam.

lalalaaaaaa

Tak sempat tunggu ayah sampai…

Hari Rabu kami mengambil keputusan untuk berehat sahaja di hotel kerana semasa saya berkursus, suami sudah membawa si kecil berjalan-jalan di Pasar Payang dean sekitar Kuala Terengganu.

wave glider

Majlis Perasmian Wave Glider

Hari Khamis saya mewakili agensi saya menghadiri Majlis Perasmian Wave Glider di Universiti Malaysia Terengganu (UMP). Pada sesi petang, saya kembali berkursus tetapi lebih kepada aktiviti luar. Kami di bawa mengenali lebih banyak lagi khazanah dan tempat menarik di Negeri Terengganu. Pada waktu malam pula, sekali lagi hotel mengadakan makan malam dan kali ini bertemakan makanan 'steam boat'.

_MG_1670

Steamboat!!

Hari Jumaat adalah hari penutup. Segala perbincangan dan persoalan sepanjang kursus dibentang dan diulas oleh pakar yang dijemput Khas dari Agensi Nuklear Malaysia dan KEARI, Korea. Alhamdulillah, minggu yang sangat menarik. Tak terasa kepenatan berada di sana.

_MG_1422

Semua Pakar dan peserta yang terlibat

Jam 12 tengah hari kami mula berangkat pulang ke Putrajaya. Singgah solat dan singgah makan di Kuala Dungun, kami meneruskan perjalanan. Setelah 4 jam, baru tersedar kami berpatah balik ke Kuala Terengganu. Jam 4 petang, kembali mencari haluan asal tetapi terjumpa jalan lagi 100Km ke Kuantan. Kami mengambil keputusan untuk terus ke kampong halaman saya di Muadzam Shah. Alhamdulillah selamat sampai di rumah mak jam 9.00 malam. Maka berhujung minggu lah kami di rumah mak. Siap mencuci semua pakaian semasa di Terengganu, kami kembali ke Putrajaya pada hari Ahad selepas makan tengah hari.

pilah

Pulang ke pangkal jalan!!

Jalan sesak teruk di Kuala Pilah. Perjalanan yang sepatutnya hanya 3 jam, memakan masa 5 jam setengah. Selamat sampai di rumah sebelum maghrib. Alhamdulillah, selamat pergi dan selamat pulang. Hari Isnin adalah hari bekerja seperti biasa.

0 comments: