Tuesday, January 28, 2014

Blog Makanan di Terengganu - Blogger - Blog Makanan di Terengganu

Blog <b>Makanan di Terengganu</b> - Blogger - Blog Makanan di Terengganu


Blog <b>Makanan di Terengganu</b> - Blogger

Posted: 23 Jan 2014 03:32 AM PST


Pada 9 Januari yang lalu,  kira-kira 200 penduduk di sini berhimpun secara aman bagi membantah pembinaan Gereja Methodist di Lot 178 Taman Tanjung Karang.

Pengerusi Ketua Jawatankuasa Penduduk (JKKP) Kampung Sg Tengi Kiri, Johari Md. Nooh berkata, umat Islam di kawasan tersebut mempunyai hak untuk menentang pembinaan gereja tersebut.

"Setelah 15 tahun kami mempertahankan kampung ini.Mereka tidak memberi sebarang maklumat mengenai pembinaan gereja ini.

"Kami menentang pembinaan ini kerana majoriti penduduk di kawasan ini merupakan umat Islam dan hanya 1 atau 2 peratus sahaja yang beragama Kristian," katanya kepada pemberita ketika ditemui di lokasi pembinaan hari ini.

Tambahnya,permohonan membina gereja ini diluluskan sejak parti pembangkang mengambilalih tampuk pimpinan negeri selepas memenangi Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU12).

"Dulu kita pertahankan supaya gereja ini tidak dibina,tapi selepas tukar pemerintahan,mereka buat apa yang mereka suka tanpa berbincang terlebih dahulu.

"Kita,penduduk kampung yang rasa kesannya.Kalau nak buat (bina gereja),buatlah di kawasan mereka...bukan ditempat kita," katanya.

Johari turut berharap agar umat Islam menilai sendiri keadaan yang berlaku kini kerana tindakan pihak yang memberikan kelulusan pembinaan gereja ini seolah-olah mencabar masyarakat Islam.

Sementara itu,memorandum bantahan pembinaan gereja turut diserahkan kepada Majlis Daerah Kuala Selangor, Azahari Sairin dan diterima oleh Setiausaha MDKS bagi pihak YDP MDKS,Noraini Roslan. 

Azahari berkata, pihaknya akan meneliti memorandum yang diserahkan oleh wakil penduduk kampung kepada pihaknya.

Itu apa yang dilaporkan oleh RakyatNews di SINI

Untuk makluman semua JKKP adalah lantikan Kerajaan Pusat yang dikuasai oleh UMNO/BN dalam negeri-negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat.

Meskipun ianya telah dibantah oleh kebanyakkan Kerajaan Negeri yang dikuasai oleh Pakatan Rakyat kerana berlakunya pertindihan tugas demi kepentingan macai-macainya ianya diteruskan juga oleh Kerajaan Pusat.

Mereka direlakan makan elaun atau gaji buta kerana kebanyakkan dari mereka hanya memerhatikan sahaja JKKK melakukan kerja.

Berbalik kepada isu Geraja.. siapa yang membenarkan Gereja tersebut dibina sila baca di bawah..

PAS mempersoalkan niat sebenar Umno membantah pembinaan gereja Methodist di Tanjung Karang apabila mengambil kira sejarah penjualan tapak gereja yang berlaku sewaktu Selangor diperintah Umno dan BN sekitar tahun 80-an. 

Ahli Parlimen PAS Shah Alam, Khalid Samad dalam satu sidang medianya petang ini berkata, bersikap hipokrit apabila pada satu waktu dahulu membenarkan urusniaga itu yang jelas untuk tujuan pembinaan gereja tetapi kini membantahnya pula. 

Beliau merujuk kepada demo Umno Tanjung Karang yang membantah pembinaan Gereja Methodist di Lot 178 Taman Tanjung Karang, pada 9 Januari lalu. 

"Kini, mereka jadikannya satu isu nak tunjukkan kerajaan Pakatan Rakyat ini berikan tanah kepada orang bukan Islam untuk bina gereja. 

"Tanah ini tanah untuk gereja sejak 80-an," kata Khalid. 

Hadir sama pada sidang media petang ini adalah Naib Yang Dipertua PAS Tanjung Karang, Misran Serman. 

Menurut Khalid lagi, hasil carian dengan pejabat tanah dan daerah mendapati Lot 178 di mukim Tanjung Karang itu dijual oleh pemilik asalnya kepada Setiausaha Majlis Pemegang Amanah (Malaysia Barat) Gereja Methodist Malaysia untuk tujuan pembinaan gereja pada tahun 26 April 1982. 

Khalid berkata, PAS Tanjung Karang maklum gereja itu dibina di kawasan Melayu namun jelasnya pihak gereja Methodist telah mempunyai hak untuk berbuat demikian sejak lebih 30 tahun lamanya. 

Menurutnya, PAS Tanjung Karang mengambil pendirian "tidak menyokong dan tidak juga membantah" pembinaan gereja tersebut selepas menyelidiki latar belakang peristiwa yang membawa kepada pembinaan gereja itu. 

Katanya, keluasan tapak gereja itu yang hanya 14 ribu kaki persegi tidak menjadi isu kerana ia hanyalah sebesar satu lot rumah banglo yang mampu memuatkan sekitar 30 hingga 40 penganut Kristian pada satu-satu masa. 

"Tempat ketiga termulia bagi org Islam iaitu Masjidil Aqsa di Baitulmuqaddis, di sebelahnya ada gereja yang wujud sejak sebelum zaman Nabi Muhammad. 

"Saidina Omar sendiri menziarahinya apabila sampai di Baitulmuqaddis. 

"Ini saiz (gereja Tanjung Karang) lebih kurang lot banglo sahaja, janganlah nak beri gambaran seolah-olah ia sebesar Masjid Negara. 

"Bagi PAS, ia hak orang Kristian dan ia tanah yang dibeli dan ditukar syarat khas untuk (dibina) gereja. 

"Kenapa Umno tak bising dahulu?" soal Khalid sambil mendakwa ia merupakan strategi politik untuk melagakan orang Islam dan orang Kristian ~ Malaysiakini


Ha... ha... ha... yang luluskan ialah pemimpin UMNO.. yang bantah pulak macai-macai UMNO.. kan dah jadi meludah ke langit..

Blog <b>Makanan di Terengganu</b>: Aksesori diraja Britain <b>di</b> Starhill <b>...</b>

Posted: 20 Jan 2014 03:29 AM PST

GARRARD tersergam indah di Starhill Gallery.


MENJADI aksesori pilihan perhiasan kerabat diraja Britain sejak berabad-abad lamanya, Garrard yang menjadi tarikan penggemar barangan kemas mewah bertaraf antarabangsa, kini membuka pintunya di Malaysia.

Menerusi pameran yang diadakan di pusat beli-belah Starhill Gallery, A Journey Through Time VII, Garrard memukau pengunjung dengan koleksi baharunya, Tudor Rose.

Koleksi tersebut terdiri daripada 30 jenis aksesori, sekali gus menawarkan pelbagai pilihan barang kemas dengan ciri-ciri klasik.

Pada majlis prebiu baru-baru ini, Ketua Pegawai Eksekutif Garrard, Eric Deardorff berkongsi mengenai keagungan jenama Garrard dengan memberikan tumpuan utama kepada koleksi Tudor Rose, tanpa mengetepikan koleksi High Jewellery dan tiara mereka.

"Koleksi pertama yang direka oleh Ketua Pereka Garrard, Sara Prentice memang satu permulaan yang menakjubkan. Kami mahu pelanggan berpeluang memilih keperibadian tersendiri menerusi koleksi ini.

"Ia bukan saja sesuaian dengan diri seseorang, tetapi mengubah personaliti si pemakai," katanya.

Apa yang menarik mengenai tukang emas terkenal ini ialah beliau sentiasa mempunyai hubungan jarak jauh dengan Malaysia dan ia dibuktikan apabila Garrard merupakan antara jenama barangan kemas pilihan keluarga diraja di negara ini.

"Garrard juga turut membuat trofi rasmi untuk World Match Racing Tour yang diadakan pada Piala Monsun di Terengganu, November lalu," ujar Deardorff.

GARRARD menawarkan koleksi barangan kemas diraja.


Barang kemas tertua

Sejarah pusat barangan kemas yang tertua di dunia itu bermula sejak tahun 1735 oleh pengasasnya, George Wickes di London. Tidak lama selepas perniagaan itu bertapak, beliau telah dipilih sebagai tukang emas Putera Wales. Pada tahun 1802, nama Garrard telah diperkukuh apabila Robert Garrard mengambil alih perniagaan tersebut dengan legasinya diteruskan oleh anak-anak beliau iaitu Robert Garrard II, James dan Sebastian selepas kematiannya pada tahun 1818.

Tumpuan terhadap kemewahan, keindahan dan keperincian rekaan telah meneruskan kejayaan jenama itu pada abad ke-19 dengan tempahan-tempahan daripada golongan diraja dan bangsawan. Bahkan, ada antara hasil kerja Garrard dipaparkan di muzium-muzium, institusi nasional dan koleksi peribadi penting di seluruh dunia.

Semenjak tahun 1843 apabila Ratu Victoria melantik Garrard sebagai tukang emas diraja, ia telah memberi khidmat kepada enam pemerintah diraja berturut-turut. Antara rekaan agung jenama tersebut ialah mahkota kecil yang digayakan Ratu Victoria pada tahun 1870, mahkota Ratu Mary pada majlis kemahkotaan beliau dan Mahkota Empayar India yang dipakai Raja George V pada tahun 1911.

Pada upacara kemahkotaan Raja George VI pada tahun 1937, tukang emas diraja itu telah menyediakan mahkota yang meletakkan Berlian Koh-i-Noor untuk Ratu Elizabeth atau Queen Mother dan menyesuaikannya untuk Ratu Elizabeth II bagi upacara kemahkotaan beliau pada tahun 1953.

Satu lagi kejayaan Garrard ialah penciptaan cincin pertunangan nilam dan berlian berbentuk bujur oleh Putera Charles kepada Puteri Diana pada tahun 1981. Cincin yang sama telah diberikan kepada anak lelaki mereka, Putera William kepada Kate Middleton, sebagai cincin pertunangan mereka.

Garrard telah mencipta barangan kemas dan koleksi-koleksi barang kemas ulung, tiara dan cincin pertunangan untuk dipakai oleh wanita yang benar-benar memilih untuk tampil lain daripada yang lain.

Kini, jenama warisan itu telah memilih pusat beli-belah premium, Starhill Gallery yang terletak di Jalan Bukit Bintang, Kuala Lumpur sebagai butik pertamanya di Malaysia.

Diari Awan Samudera - Blog <b>Makanan di Terengganu</b>

Posted: 21 Jan 2014 03:37 AM PST


Bekas Menteri Pengangkutan, Tun Dr Ling Liong Sik yang dibebaskan atas dakwaan menipu Kabinet berhubung pembelian tanah untuk Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) menggelar peguam negara bodoh.

Dr Ling berkata, Kabinet sebenarnya membuat keputusan yang betul untuk membeli tanah bagi projek tersebut.

"Dalam hal ini hanya peguam negara yang beranggapan keputusan itu salah, mereka adalah bodoh," katanya pada satu sidang media di Kajang, hari ini.

Baru-baru ini Peguam Negara,Tan Sri Abdul Gani Patail gagal dalam dakwaan ke atas Dr Ling dan seorang lagi bekas menteri pengangkutan, Tan Sri Chan Kong Choy dalam kes penipuan terhadap kerajaan dalam pembelian tanah PKFZ.

Dr Ling adalah menteri pengangkutan dari 1986 hingga 2003 mengatakan harga tanah PKFZ kini sudah meningkat dan melihat kembali pembelian tanah ketika itu, ia adalah sesuatu yang menguntungkan. 

"Tanah dijual kepada PKFZ dengan harga RM21 kaki persegi dan itu adalah harga jualan. Hari ini, ia berharga di antara RM70 dan RM80 kaki persegi. Itu sudah menunjukkan keuntungan," katanya.

Dr Ling juga menggesa media menemuramah pihak pengurusan PKFZ tentang bagaimana ia berjaya sekarang.

Ini merupakan kali kedua Dr Ling menyerang Abdul Gani selepas minggu lepas.

Dr Ling dalam temuramah bersama akhbar berbahasa Cina minggu lepas menuduh Peguam Negara memandang rendah pemimpin Cina yang pernah menyumbang kepada pembangunan ekonomi negara. 

Bekas presiden MCA itu mengatakan beliau cuba untuk hidup seperti biasa selepas menjalani perbicaraan yang beliau anggap sebagai "kesilapan pendakwaan" akan tetapi mengakui sudah hilang kepercayaan terhadap sistem perundangan negara.

Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang hadir ke mahkamah untuk memberi keterangan dalam kes Dr Ling mengatakan beliau tidak pernah ditipu oleh bekas menteri pengangkutan itu ~ The Malaysian Inisder

BESUT POST: <b>Makanan</b>-<b>makanan Pelik</b>... (18PL)

Posted: 19 Jan 2014 04:00 PM PST

Sebelum baca selanjutnya, sila pastikan u olsss sudah kekenyangan makan yea hehe....U olsss pernah dengar lagu nyanyian 'Jalil Hamid - MAKAN' tak??? Antara lain lirik lagu tu ada sebut'Orang kita makan macam-macam, tidak kira pagi petang siang malam'.. Hehe.. 

Sebenarnya lagu tu nak menyatakan betapa mewah dan makmurnya negara kita ni sampaikan kalau negara lain rakyatnya ada yang mati kebuluran tak makan, tapi kita lak mati sebab banyak makan. 

Tapi, untuk kali ni ai nak bawa korang melihat hidangan-hidangan pelik yang ada kat negara lain dan yang pasti, ai memang tak sanggup nak cuba walau di 'offer' macam mana sekalipun.. Tapi ai tak tahulah kalau u olsss sanggup lak mencuba hidangan yang kat bawah tu.. Huhuhu...


1. Escamoles

 
Ini adalah sejenis makanan yang diperbuat daripada larva semut besar yang boleh dijumpai di sekitar akar-akar tumbuhan dan daun berduri di sekitar Mexico. Masyarakat Mexico menganggap ia adalah sejenis makanan yang enak dan juga digelar sebagai kaviar serangga.


 


2. Tikus

 
Kalau ada antara kita yang geli pada tikus, lain pulak halnya bagi masyarakat di sebelah negaraVietnam dan Taiwan ini, di mana tikus turut menjadi hidangan yang popular dan bagi ai mungkin diorang takde masalah nak bersawah padi kalau tikus yang sepatutnya menjadi musuh tanaman, kini dah jadi lauk pulak! Antara kaedah penyediaan termasuklah memanggang, grill, dibuat sup dan sebagainya. Hidangan ini dianggap sebagai hidangan klasik dan dikatakan bahawa ia mempunyai khasiatnya yang tersendiri terutama untuk menguatkan tenaga batin danmerawat asthma. Arrrkkhhhh!!!! Yeeeekkk!!!


 

3. Kopi Luwak

  
U olsss suka minum kopi? Haaa.. ni ai nak cerita pasal kopi jugak. Tapi, ni bukan kopi biasa sebab Kopi Luwak adalah kopi yang diproses dari biji-biji kopi yang telah melalui sistem penghadaman Luwak (Musang) dan dikeluarkan semula (bekas taik musang la kiranya ni). Kemasyhuran kopi ini telah terkenal sampai luar negeri.. Bahkan di Amerika Syarikat, terdapat kafe atau kedai yang menjual Kopi Luwak (Civet Coffee) dengan harga yang cukup mahal. Kopi yang dikais dari najis Musang ini boleh mencapai harga AS$100 (kira-kira RM332) per 450 gram. Eiii... jangankan nak makan, dengar je pun dah geli geleman. Memangla kopi tapi dah lalu macam-macam tempat dah ni.. Iskkhhh..


 




4. Balut

 
Bagi masyarakat Filipina, Balut adalah sejenis makanan yang diperbuat dari telur itik yang disenyawakan hingga mempunyai embrio yang hampir cukup sifat dan kemudiannya akan direbus untuk dimakan. Iskhh.. Kesian.. benda baru nak bernyawa tu. Boleh diorang buat makanan pulak. Iskhh..

 

5. Serangga

 
Tak payah nak pegi jauh-jauh kalau nak tengok.. Sebab hidangan ini cukup popular di negaraThailand  dan dijadikan sebagai snek yang boleh didapati dengan mudah dan dijual di sekitar kaki lima atau pasar-pasar malam di sana .Antara serangga yang menjadi 'mangsa' termasuklahlipas, cengkerik, kumbang, labah-labah, belalang dan ntah apa-apa lagi. Cara penyediaan cukup mudah - serangga dicampur dengan sedikit garam & serbuk perasa seterusnya digoreng (lazimnya tanpa minyak).. Ada sapa-sapa yang berani cuba ? Ai tak berani.. Huhu..


6. Hasma

  
Kalau u olsss nak tau, Hasma adalah makanan yang dibuat dari ovari katak, atau lebih tepat lagi, Tiub Fallopian katak jenis 'Wadam'... Penggemarnya akan memasaknya sebagai sup dipercayai untuk menghangatkan badan di musim sejuk dan mencantikkan kulit. Uish!

0 comments: